donderdag 25 november 2010

Oost west, thuis best...

Hallo,

Wat een heerlijke braai was dat gisteren. Zo'n snoek moet je echt wel proberen als je hier bent. Combineer het dan met een verrukkelijke kaapse witte wijn en leuk internationaal gezelschap en je hebt alle ingrediënten voor een geslaagde avond. Let wel, avond, want de ochtend is wat minder, maar dat nemen we er graag bij. Vanmorgen toch al om 8u opgestaan om te pakken. Om 10u staat Kader aan de deur en hij heeft zijn vrouw en jongste zoon meegebracht. Zijn vrouw verkoopt dekbedden en heeft een prachtig supermandekbed bij dat ik voor 100 rand van haar koop. Dit lijkt me toch wel tof voor onze Bas. Daarna nemen ze me mee naar een grote indische winkel waar ze vanalles verkopen, maar tegen veel schappelijkere prijzen dan in Kaapstad-centrum. Zij kopen zelf in deze winkel speelgoed voor hun eigen kinderen. Het is een beetje rommelig, maar uiteindelijk vind ik toch enkele leuke dingen voor mijn klein mannen: een speelgoedauto, twee afrikaanse voorleesboekjes, een puzzel en wat klei. Ik moet opletten, want echt veel plaats heb ik niet meer in mijn koffer. We eten een lekkere fruitsalade in de stad, doen een terrasje en dan rijden ze me door enkele townships waarna ze me terug afzetten in mijn guesthouse. Ik ben toch wat stil en aangedaan door de miserie die je hier vlak langs de grote luxe vindt. Ik zit hier met mijn laptop in een tuinstoel naast het zwembad en met een beetje moeite kan ik de townships van hier over het hek zien liggen. Zuid-afrika is een land van scherpe contrasten en het moet een 'hell of a job' zijn om dit land te runnen.Gelukkig is de hoop op betere tijden in de doos van Pandora blijven liggen, maar het is een schrale troost...
Kader komt me om 19u oppikken; mijn vlucht vertrekt om 22u en ik land om 8u15 in Londen. 4u wachten op de vlucht naar Brussel en dan ben ik eindelijk thuis. Ik kijk er naar uit.

warme groeten uit Kaapstad,

Jan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten