woensdag 17 november 2010

African blues

Goedenavond,

Amai, eindelijk geraak ik op internet. De voorbije dagen lag het internet bij mijn gastvrouw uit. Vandaag ben ik te gast bij Jan en Hanne, een belgisch koppel dat hier vrijwilligerswerk doet en logeert in een van de guesthouses op het indrukwekkende domein van Joan Griessel.
Maandag om 9u geland: Ondanks de splendid service van british airways - ze bieden een gratis whisky-slaapmutsje aan!!! - toch weinig geslapen door het vliegtuiggerommel. Eens geland vond ik vrij snel Neels van Rensbroek, mijn taxidriver. Rond 12u ontmoette ik Enrico Jacobs, directeur van de Belgium Campus. Ik had een interessant gesprek met hem over eventuele toekomstige stageplaatsen voor studenten Baso of Balo: Hij is op zoek naar gemotiveerde leerkrachten die nederlands -tweede taal geven - informaticaleerkrachten zijn ook altijd welkom. De voorwaarden die hij bied zijn best wel interessant. Je komt terecht in een erg ondersteunende omgeving, goed uitgerust - hij kan zelfs voor een auto zorgen per 3 studenten. De campus is erg mooi gelezen in de buitenwijken van Pretoria. (zie foto's). Toekomstige studenten die een beetje angst hebben voor de cultuurshock vinden in deze plaats volgens mij een tussenweg. In de namiddag ben ik, samen met Jan Goffing - informaticaleerkracht op B.campus, naar Bela Bela kunnen rijden waar ik verblijf op ...euh een soort ranch - van Joan, een plaatselijke mecenas: erg mooi gelegen, gezellige kamer en gastvrije mensen.
Dinsdag 16 november: Tijd voor het echte werk. Ik heb een ontmoeting gehad met Johan Adams, directeur van SPA PARK Primary school, en dit heeft een blijvende indruk op mij gelaten. Wat een persoonlijkheid, wat een gedrevenheid. In moeilijke omstandigheden behoudt deze man de juiste focus: the children. Ik werd door de hele schoolpopulatie op het speelplein ontvangen met een aantal liedjes en moest zowaar zelf een woordje doen. "Bwah," zei Mr Adams, "you were okay but way too soft for south-africa" Dus, beste studenten, maak uw borst maar nat. Deze mensen ter plaatse zijn wel echt blij met hetgeen onze oud-studenten de laatste jaren allemaal hebben gepresteerd en de resultaten zijn nog steeds zichtbaar. Kijk maar naar de foto's.
Vandaag, 17 november, eenzelfde ervaring in Home Talje en Bosele down drop in center. Ik werd ontvangen door Hanne Vanspauwen, oud-studente van SAW, die daar nu als vrijwilliger werkt. Hanne zal Tom en Jana ook begeleiden als zij naar Talje komen. Zij kijkt echt uit naar onze studenten die met hun motivatie het verschil kunnen maken voor de kinderen. Lokale staff heeft het blijkbaar soms moeilijk om gemotiveerd te blijven en met de kinderen te spelen. Als studenten komen waait er volgens Hanne een nieuwe wind en worden locals ook een pak stimulerender. Toch moet ik ook begrip opbrengen voor de moeilijke situatie van deze personeelsleden: nauwelijks opgeleid, schamel vergoed, en wie weet hoeveel andere besognes. Jammer, maar ik kan me voorstellen dat dit kan leiden tot een ontbreken van intrinsieke motivatie. Dus, Tom en Jana, de kinderen gaan jullie graag zien komen.
Ben vandaag ook in Bosele dawn drop-in center geweest: hier gaan studenten voor naschoolse activiteiten zorgen. Dit centrum ligt midden in een township en wordt geleid door een frèle,maar erg krachtige dame - Gloria. Ook het overige personeel liet mij een goede indruk na - open, vriendelijk, gepassioneerd. De kinderen vonden het geweldig dat ik foto's van hen trok en ik heb beloofd er enkele mee te sturen met de studenten in februari. Toch pakt het me telkens weer in welke armoede hier moet worden gewerkt. Gloria is in de eerste plaats bezig ervoor te zorgen dat de kinderen die dag een maaltijd voorgeschoteld krijgen - al het overige is eigenlijk een beetje luxe. Ook hier gaan de studenten voor het verschil zorgen.
In Mohau heb ik enkel een paar foto's kunnen maken, want deze kleuterschool, waar Dorien en Kaat zullen terecht komen, gaat pas open voor 50 kinderen in januari. Op de foto's kan je wel zien dat men ook hier zijn best doet om een uitnodigende omgeving te creëren voor de kinderen.
Zo, mijn black label biertje wordt lauw en ik moet toch ook een beetje een sociale gast zijn waardoor ik ga afronden. Morgen ga ik naar North West University of Potchefstroom. Ik heb voor 24u een auto gehuurd om 12u morgenmiddag. Als ik op internet geraak, volgt morgen het verslag.
Groetjes,

Jan.

4 opmerkingen:

  1. Beste Jan

    Ik zie dat je het daar goed doet. Ben een beetje jaloers dat jij wel tot in Bela Bela geraakt bent ;-) Morgen ontmoet je André Haasbroek. Doe hem zeker de groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt allemaal niet slecht, anker internationalisering zijn heeft toch z'n voordelen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Jan, ik volg je van op afstand. Het zal een behoorlijk intensieve reis zijn. Geniet er ook maar van.

    Lieven

    BeantwoordenVerwijderen
  4. The content was really very interesting. I am really thankful to you for providing this unique information. Please keep sharing more and more information potchefstroom campus

    BeantwoordenVerwijderen